Hovedseksjon

Strategisk plan

Her kan du lese hele stategisk plan fra 2023!

Oppsummering Strategisk plan

 

Den strategiske prosessen ved skolen henger tett sammen med skolens læringsresultater samt den støtte og faglige veiledning skolens ansatte får

gjennom ulike tiltak og prosjekter. Inneværende år er den også preget av fortsatt implementering av ny læreplan, etter at dette arbeidet har vært

forsinket og forvansket i forbindelse med pandemisituasjonen. Skolen har fokus på lærerteam, samarbeid, fleksibilitet innenfor skolebyggets rammer

samt stor grad av elevmedvirkning og elevaktivitet. Dette krever tilrettelegging av åpne og demokratiske prosesser der skolens elever og

undervisningspersonale drøfter, modellerer og prøver ut den praksis som ligger til grunn for skolens pedagogiske plattform.

 

Veitvet skole har som visjon å "utfordre hele mennesket". Skolen vektlegger i særlig grad å avdekke og følge opp utfordringer knyttet til

enkeltelevenes læringsforutsetninger og sosiokulturelle bakgrunn.. Skolens planverk for et «trygt og godt læringsmiljø« er oppdatert, og skal

operasjonaliseres og tre i kraft fra oppstarten av 2023. Skolens oppdrag er å utjevne forskjeller, etablere trygge relasjoner som legger til rette for en

god læringssituasjon og bidra med "kompensatoriske tiltak". Dette jobber vi for gjennom at vi møter eleven der han eller hun er og bidrar til å redusere

skjevheter i mulighetene for en trygg barne- og ungdomstid og der alle kan oppleve mestring på ulike tilrettelagte arenaer.

 

Skolens elever representerer et stort mangfold, og det er viktig at respekt og toleranse vektlegges i omgangsform og språkbruk hos alle aktører i skolesamfunnet

vårt. Gjennom bruk av alternative læringsarenaer i og utenfor skolens område, bidrar skolen til å gi elevene et felles sett av erfaringer og et språk

knyttet til dette. Dette er med på å gi elevene større valgfrihet knyttet til bruk av egen fritid og foreta valg som har betydning senere i livet. For å gi

elevene mest mulig “like sjanser” og støtte opp om tid og ork til andre aktiviteter med familie og venner utenfor skoletid, har skolen høsten 2022 gjort

et vedtak om å nedkslaere begrepet “lekser”, men likevel holde på noe “eget arbeid”, blant annet lesing og typiske innlæringstema. Ansvaret for egen læring øker med årene.

 

Ved Veitvet skole har vi i tillegg til et trygt læringsmiljø, valgt ut lesing med vekt på ord, begreper og forståelse som skolens hovedsatsingsområde. Dette

fordi lesing er nøkkelen til å tilegne seg informasjon, fakta og kunnskaper i alle andre deler av skolehverdagen så vel som samfunnet for øvrig. Lesing er en

av de fem grunnleggende ferdighetene i skoleløpet. Skolen har etablert et eget språkteam. Gruppen består av lærere på tvers av trinn og fag, samt

representanter for ledelsen. Språkteamet igangsetter språklige aktiviteter ved skolen, og har fokus på stolthet ved bruk av norsk som vårt felles

kommunikasjonsverktøy, og morsmål som identitetsfaktor og kulturbærer.

 

Skolen har etablert et eget språkteam. Gruppen består av lærere på tvers av trinn

og fag, samt representanter for ledelsen. Språkteamet igangsetter språklige aktiviteter ved skolen, og har fokus på stolthet ved bruk av norsk som vårt felles

kommunikasjonsverktøy, og morsmål som identitetsfaktor og kulturbærer. Elever aktiviseres og motiveres gjennom å bruke og presentere språket sitt.

Hovedaktivitetene er lagt til en språkuke i februar i tilknytting til den internasjonale morsmålsdagen. Elevene er selv aktive i å velge ut, forberede og fylle

dagene med presentasjoner, dekorasjoner og fremføringer med flerspråklighet som tema. I prosessen har det vært viktig å sette disse innsatsene inn i et

system, samtidig som det må komme klart frem hvilke prioriteringer som ligger bak skolens hovedsatsingsområder.

 

Fra 2018 har skolen definert sin felles pedagogiske og metodiske plattform rundt "samarbeidslæring". Dette metodiske programmet består av organiserte strukturer for elevaktive arbeidsmåter i fleksible elevgrupper, og presenterer også en rekke strukturer som har til hensikt å utvikle trygghet

 

og gode relasjoner mellom deltagerne. Dette betyr at programmet styrker og utvikler et læringsmiljø ved skolen der det er rom for å teste ut, stille spørsmål, gjøre feil og prøve på nytt. Strukturene presentere også faglige oppgaver på en slik måte at elevene inspireres til å hente frem egen førforståelse om temaene, dele erfaringer og lære av hverandre. Elevrollen utvikles gjennom dette til å være aktivt deltagende og i stor grad førende for hvordan en undervisningsøkt gjennomføres og evalueres. I arbeidet med å realisere det som her er skrevet, står arbeidet med videreutvikling av profesjonsfellesskapet høyt. Undervisningsplanlegging og skoleutvikling legges tett opp til disse føringene. Som samfunnsaktør vil det kreves av skolen at store endringsmål som «det grønne skiftet« og

«bærekraftig utvikling« er begreper som brekkes ned og tilpasses de ulike aldersgrupper og trinn. På denne måten blir Veitveteleven skikket til å

forstå og delta i samfunnsdebatten og kunne foreta valg for seg selv og sine omgivelser som er med på sikre egen og felles fremtid på en best mulig måte.

 

Skolens arbeid for å oppnå «Miljøfyrtårn«-status har vært en start på dette arbeidet, og har involvert elever både på trinn-nivå, i elevråd og

trukket veksler på elever som allerede er politisk aktive eller opptrer som «miljøagenter« utenfor skolen. Skolen ble i 2022 resertifisert etter at de

første tre årene var gått ut.